
|
AAMA:
|
(American Automobile Manufacturers Associatİon) Amerikan Otomobil Üreticileri Birliği
|
|
ACEA
|
(Association of European Automotive Manufacturers) Avrupa Otomotiv Üreticileri Birliği
|
|
Akış noktası
|
Bir yağın veya damıtılmış yakıtın, düşük çalışma sıcaklıklarında akma kabiliyetinin gösterge si.Bu derece, sıvının önceden belirlenmiş koşullarda akışkan kalacağı en düşük ısıdır.Akma noktası düşürücü Madeni yağın düşük sıcaklık etkisiyle akıcılığını kaybetmemesi için klorlanmış mum ile tenlerin bir araya getirilmesinden elde edilen yüksek molekül ağırlıklı metakrilat polimer. |
|
Alkali . |
Madeni yağlarda asidi nötralize ederek asidik ve korozif aşınmayı önleyen bazik özellikte madde
|
|
Anilin noktası
|
Eşit miktardaki anilin ve hidrokarbon yakıtı veya ham yağın tamamen karışabileceği en düşük sıcaklık. Bir temel maddenin çözülmesini önlemek için kullanılan, hidrokarbon karışımlarının aromatik içeriğinin ölçüsü veya damıtılmış yakıtların setan değeri. |
|
API
|
(American Petroleum Institute) Amerikan Petrol Enstitüsü |
|
Baz değeri
|
Bir yağın bazlığını nötralize etmek için gerekli olan asit (perklorik veya hidroklorik) miktarı, KOH eşdeğerliğiyle ifade edilir. |
|
Baz madde |
Genelde rafine edilmiş petrolden veya seçilmiş bir sentetik malzemeden oluşan ve nihai yağ ürünlerini oluşturmak için katkı maddeleriyle karıştırılan baz sıvı. |
|
Baz yağ oranı |
Yağ maliyet hesaplamalarında, yerine katkı paketi alınan baz sıvı miktarı. |
|
Bazlar |
Tuz ve su oluşturmak için asitlerle reaksiyona giren bileşimler. Alkaliler, suda çözülebilen ve petroldeki asit kalıntılarını temizlemek için kullanılan bazlardır. Yağ katkılarına, yakıtın yakılması veya yağın oksidasyonu sırasında oluşan asitlerin nötralize edilmesi için yağda çözülebilen bazlar eklenmiştir. |
|
Beyaz yağ
|
Kozmetik ve ilaç gibi özel uygulama alanlarında kullanılan, çok rafine bir yağ ürünü.
|
|
BSI
|
(British Standards Institution) İngiliz Standartları Birliği |
|
CMA
|
(Chemical Manufacturers Association) Kimyasal Üreticileri Birliği |
|
COP
|
(Code of Practice) Pratik Kodlama |
|
CRC
|
(Coordinating Research Council) Araştırma Koordinasyonu Konseyi |
|
Çok dereceli yağ
|
Birden fazla SAE vizkozite derecesi sınıflandırma gereksinimlerini karşılayan ve tek dereceli bir yağdan daha geniş bir ısı aralığında kullanılabilen motor veya dişli yağı. |
|
Çözücü rafine etme
|
Yağın oksiditeye direncini, vizkozite endeksini ve katkılara tepkisini arttırmak için, damıtılmış yağlardan reaktif bileşenlerin (doymamış hidrokarbonlar) ayrıştırılması için yapılan rafine etme işlemi |
|
Çözünmezler
|
Kullanılmış yağlarda, toz, kir, aşınma partikülleri veya oksitlenme gibi nedenlerle oluşan kirletici maddeler. Çözünmezliklerini ölçmek için genelde pentan (petrolde bulunan uçucu gaz) veya benzen çözünmezleri olarak ölçülürler
|
|
Deterjan/Seyreltici
|
Bir deterjanla bir seyrelticiyi birleştiren katkı maddesi paketi.
|
|
DIN
|
(Deutsche Industrie Normen) Alman Endüstriyel Standartları
|
|
Dispersan katıklar
|
İlave edildikleri madeni yağ içinde düşük sıcaklık çalışma şartlarında tortu oluşumunu önleyen ya da geciktiren metal içermeyen külsüz katıklar. |
|
EHD
|
Yağ tabakasının çok yüksek basınç altındaki sıkışmaya dayanıklı olmaması nedeniyle, çiftli parçaların elastiki deformasyona uğradığı, devirli elemanlardaki yüksek birim yükleri ve hızları ile belirlenen bir yağ rejimi |
|
EOLCS
|
(Engine Oil Licensing and Certification System) Motor Yağlan Lisans ve Belgeleme Sistemi
|
|
EP aşırı basınç katıkları |
Relatif hareket eden yüzeylerde metalin metale temasını önlemek amacıyla yağlara eklenerek, film dayanıklılığını ve yük taşıma kapasitesini artıran katıklar |
|
Görülen Vizkozite
|
Belirli sıcaklık ve makaslama hızı şartlarında, Newton teorileri dışındaki sıvıların vizkozitesinin ölçüsü.
|
|
GRES
|
Bir akışkan yağlayıcı ile kalınlaştırıcının karışımından oluşan, kıvamı katıdan yarı akışkana kadar değişen madde.
|
|
HDDEO
|
(Heavy Duty Engine Oil) Ağır Hizmet Dizel Motor Yağları
|
|
Hidrodinamik yağlama
|
Yağ filminin kalınlığının 6000 Angstrom'dan fazla olduğu yağlama (kalın film yağlaması).
|
|
Hidrostatik yağlama
|
Yağ filminin kalınlığı 6000 Angstrom'dan az olduğu yağlama (ince film yağlaması).
|
|
ILSAC
|
(International Lubricant Standardization & Approval Commission) Uluslararası Madeni Yağ Standardizasyon ve Onay Komisyonu |
|
ISO
|
(International Organizatİon for Standardization) Uluslararası Standardizasyon Organizasyonu
|
|
İşlenmiş penetrasyon değeri
|
Bir gresin standart bir gres işleyicisinde belirli bir miktar dövülüp islendikten sonraki kıvam derecesi.
|
|
JAMA
|
(Japan Automobile Manufacturers Association) Japon Otomobil Üreticileri Birliği
|
|
JASO
|
(Japan Automobile Standarts Organizatİon) Japon Otomobil Standartları Organizasyonu
|
|
JIS
|
(Japanese Industrial Standards) Japon Endüstriyel Standartları
|
|
JSAE
|
(Society of Automotive Engineers, Japan) Japon Otomobil Standartları Organizasyonu
|
|
Kanama (Bleeding) |
Stoklama sırasında gresin yağ bileşenin ayrılması. |
|
Kalınlaştırıcılar
|
Yağı grese dönüştüren ve gresin pek çok önemli özellik ve performans karakteristiklerini kontrol altında tutan maddeler. |
|
Karıştırıcı |
Su ve yağın dayanıklı bir karışım veya sübye oluşturmasını destekleyen katkı maddesi. |
|
Katalitik konvertör
|
1975’den beri, araç emisyonu kontrol sistemlerinin önemli bir parçası. Oksitlendirici konvertörler, egzoz gazlarını hidrokarbonlar ve karbonmonoksitten (CO) arındırırken, azaltıcı konvertörler nitrojen oksit (Nox) emisyonlarını kontrol ederler. Her ikisi de yakıt veya yağdaki kurşun bileşenlerinden "zehirlenebilecek" soy metalden (platin, paladyum veya rodyum) katalizörler kullanır. |
|
Katık |
Başlangıçta madeni yağda bulunmayan ya da belli bir miktarda yer atan, yağlara istenen bazı özellikleri kazandırmak, yağların mevcut özelliklerini geliştirmek, istenmeyen bazı özelliklerini en aza indirmek ya da yok etmek amacıyla eklenen maddeler |
|
Katık stabilitesi
|
Katıkların kullanım ve depolama esnasında performanslarını koruyabilme yeteneği. |
|
Kavitasyon
|
Hareket halinde yağın kaplaması gereken yüzeyi geçici olarak kaplayamaması. |
|
Kinematik viskozite
|
Görünür viskozitenin yoğunluğa bölünmesi ile elde edilen "stoke" birimli değer. |
|
Kömür (karbon) kalıntısı . |
Bir yağ kontrol altındaki şartlarda yüksek ısıya maruz bırakıldıktan sonra geride kalan kömürümsü madde |
|
Köpük önleyiciler
|
Yağın havadan kolayca ayrılması ve köpürmemesi için kullanılan katıklar |
|
Metal pasivatörler
|
Metalin hava, yağ ve diğer maddelerle kimyasal reaksiyona girmemesi için madeni yağa eklenen katıklarlar |
|
Motor yağının incelmesi
|
Yanmamış yakıtın üst karter yağını kirleterek, vizkoziteyi ve parlama noktasını azaltması. Bu durum, parçaların aşındığı veya yakıt sisteminde ayar bozukluğu olduğu anlamına gelebilir. |
|
MSDS
|
(Material Safety Data Sheets) Malzeme Güvenlik Bilgi Formları |
|
Mutlak viskozite
|
Akışkanın akmaya karşı gösterdiği direnç (Kayma geriliminin kayma oranına bölümü sonucu "poise" birimli değer
|
|
NALSAS
|
(North American Lubricant Standardization & Approva I System) Kuzey Amerikan Madeni Yağ Standardizasyon ve Onaylama Sistemi |
|
Nötr yağ .
|
En çok kullanılan otomobil ve dizel yağlarının temelidir ve vakum damıtmada en üst tabakadan alınırlar |
|
NLGI |
(National Lubricating Grease Institute) Milli Yağlama Gresi Enstitüsü (Gresleri işlenmiş penetrasyon değerlerine göre sınıflandırır.) |
|
NMMA
|
(National Marine Manufacturers Association) Milli Deniz Taşıtları Üreticileri Birliği
|
|
NVMA
|
(National Vehicle Manufacturers Association) Milli Taşıt Üreticileri Birliği
|
|
OEM
|
(Original Equipment Manufacturers) Orijinal Ekipman Üreticileri Birliği
|
|
Otomatik şanzıman sıvısı
|
Motorlu araçlardaki hidrolik şanzımanlar için sıvı.
|
|
Parafin
|
Ham parafin yağından elde edilen ve yüksek oranda doymuş hidrokarbonlar içeren bir cins akaryakıt. Genelde soğuk akış problemlerine yol açtığı düşünülmektedir. |
|
Parlak yağ
|
Mamül karışımlarda, tabaka direncini arttırmak, aşınmayı önlemek ve yağ tüketimini azaltmak için kullanılan, düşük akışkanlıklı, ağır bir tortulu yağ maddesi. Genellikle, vizkozite düzeyi olan 210 °F’da SUS veya 100°C’da cSt şeklinde tanımlanır. |
|
Parlama noktası
|
Bir sıvının, devamlı şekilde yanmadan önce (ateş noktası), ani yanmayı (bir parlama) destekleyeceği minimum ısı. Parlama noktası, bir akaryakıtla ilgili yangın ve patlama tehlikelerini belirleyen önemli faktörlerden biridir. |
|
Pas önleyici katık
|
Makine içine sızan rutubet ve suyun pas yapmasını önlemek amacıyla madeni yağa eklenen polar organik bileşik. |
|
PPD
|
Akma noktası düşürücü katıklar (madeni yağın akma noktasını düşürerek düşük sıcaklıklarda katılaşmasını önleyen polimerik maddeler) |
|
SAE
|
(Society of Automotive Engineers) Otomotiv Mühendisleri Birliği |
|
Sentetik yağ
|
Planlı ve öngörülebilir özelliklerdeki bir bileşim yaratmak için belirli bir kimyasal bileşime sahip reaktif maddelerden üretilen yağ , |
|
Siyah yağlar
|
Açık dişliler ve çelik kablolar için kullanılan ve ekstra katkı sağlayan, asfaltlı materyaller içeren yağlar |
|
SSI |
Bir vizkozite düzenleyicinin, bir yağın, motor çalışmasına veya özel test koşullarına maruz kaldığındaki yüzde kinematik vizkozite kaybına olan katkısının ölçüsü. |
|
TBN
|
Toplam Baz Numarası (madeni yağdaki alkali madde miktarını belirten, mgKOH/g birimli değer). Motorin kükürt içerdiğinden dizel motor yağlarının TBN değeri önemlidir. |
|
Temas aşınması
|
Metalin metale temas etmesiyle oluşan ve lokal kaynak veya yüzeyin parçalanması ile görülen aşınma. |
|
VI
|
Viskozite indeks geliştirici katıklar (sıcaklık değişiminin yağ viskozitesi üzerindeki etkisini azaltan, yağda eriyebilen organik polimerler) |
|
Vizkozite |
Bir yağın akma yeteneğinin ölçüsü. Bir yağın SAE derecesi, vizkozitesini belirtir ve bu temelde 10. derece bir yağ, 20. derece bir yağdan daha az yapışkandır. En genel kinematik vizkozite birimi, stoke’dur (St), ama bu yüksek bir değer olduğu için en sık kullanılan birim centistoke’dur (cSt). Kinematik vizkozite normalde 40 veya 100 derece sıcaklıkta ölçülür. |
|
Vizkozite düzenleyici
|
Bir yağın vizkozitesinin ısı ile değişmeye yatkınlığını azaltan, genelde yüksek moleküler ağırlıklı bir polimerden oluşan yağ katkısı |
|
Yoğunluk
|
Birim hacim başına düşen kütle
|